Українська правда
Економічна правда
Публікації

Оборонні закупівлі. Погляд збоку
12.02.2024 13:00,  PROMOTED
Фахівці ADVANQ – про те, якою мірою оборонні закупівлі України відповідають стандартам НАТО і ЄС та чи потребує Україна радикальних реформ.

З року в рік Україна активно трансформує процедури оборонних закупівель. Все розпочалось з прийняття у 2016 році закону "Про публічні закупівлі". Тоді влада запевняла: закон створювався на основі європейської та світової практик проведення публічних закупівель.

Згодом були прийняті спеціальні закони, що регулювали закупівлі для потреб оборони, і всі вони відповідали високим стандартам країн-членів НАТО та ЄС.

Сьогодні тема оборонних закупівель набула колосального розголосу. Реформування залишається пріоритетною задачею кожного міністра.

Однак важливо зупинитись у потоці новин та проаналізувати, чи є реальна потреба в докорінних змінах. Чи справді наші закупівлі відстають від практик ЄС чи НАТО? У цій публікації ми порівняємо українські довоєнні закупівлі з іноземними аналогами.

Для кращого розуміння наведемо приклади як із власної практики, так і з результатів досліджень закордонних закупівель. Звертаємо увагу, що опис широко розгалужених та складних закордонних закупівель було спрощено для кращого сприйняття.

Для збільшення натисніть на зображення
Для збільшення натисніть на зображення
Для збільшення натисніть на зображення
Для збільшення натисніть на зображення

Висновки

Отже, визначені ЗУ "Про оборонні закупівлі" види процедур повністю відповідають європейським та американським практикам.  Прийняття цього закону свого часу забезпечило гармонізацію правил оборонних закупівель зі стандартами країн-партнерів НАТО та ЄС, зокрема у частині, що стосується оборонної Директиви 2009/81/ЄС.

Однак, з 2022 року уряд став на шлях додаткового реформування та визначення особливостей закупівель на період воєнного стану.

З того часу були впроваджені:

01 лютого 2023 року уряд запровадив новий вид оборонних закупівель – рамкові угоди, за якими закупівлі буде здійснювати Державний оператор тилу та Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації.

Запроваджені рамкові угоди є майже ідентичними до рамкових угод, передбачених ЗУ "Про публічні закупівлі". Ключовою відмінністю є те, що кваліфікаційні документи обраних постачальників не будуть загальнодоступними – доступ до них матиме лише замовник, АМКУ та ДАСУ.

В якій мірі такий механізм забезпечить прозорість, конкуренцію та неупереджене визначення переможця – поки невідомо.

Тому питання, чи потрібно нашій країні нагромаджувати все нові й нові закупівельні особливості, замість того, щоб повернутися до ЗУ "Про оборонні закупівлі" залишається відкритим.

До того ж, українські та західні оборонні закупівлі мають ідентичні проблеми: скандали з розкрадання, корупційні схеми, складнощі з виконанням договорів та ін. На підтвердження тези наведемо кілька ключових тез із західних ЗМІ у сфері оборонних закупівель.

https://allongeorgia.com/georgia-public-safety/military-contractors-convicted-for-7-million-procurement-fraud-scheme/

https://www.cnbc.com/2023/03/27/labcorp-to-pay-2point1-million-to-settle-defense-department-overbilling-allegations.html

https://www.cbsnews.com/news/weapons-contractors-price-gouging-pentagon-60-minutes-transcript-2023-05-21

І це тільки за 2023 рік. Тож, пропонуємо не ідеалізувати оборонні закупівлі США або Європи. Натомість запозичувати кращі американські і європейські практики, проводити розумне та доцільне реформування. Для цього необхідно зробити пріоритетними такі питання:

Матеріал готували Радниця Котова Дар’я та Юристка Свідерська Яна.






УКР | РУС
Головна | Новини | Публікації | Колонки
©2006-2015 "Економічна правда"