Українська правда
Економічна правда
Колонки

Як ми зламали хребет олігархічному розподілу надр
22.02.2018 12:00
Дружба власників компаній з політиками, партіями та олігархами не прискорить отримання дозволів на користування надрами. Старі схеми вже не працюють.

Від редакції. Зазвичай, ЕП не публікує колонки керівників державних відомств, в яких вони звітують про свої успіхи і "перемоги", а ще й у такий спосіб, як це зробив керівник Державної служби геології і надр. Більшість таких матеріалів публікує "Урядовий портал".

Але в цьому випадку ЕП вирішила зробити виключення. До нас звернулася прес-служба Держгеонадра з проханням дати можливість відповісти на колонку Дмитра Кащука Держгеонадра: реформувати не можна залишити. Замість відповіді ми отримали от таку колонку, в якій автор жодного разу не звертається до свого опонента і звітує про те, як "активно реформується Держгеонадра". 

Нижче текст автора без будь-яких правок редакції за змістом.

Геологічна галузь країни та Держгеонадра активно реформуються.

Ми суттєво просунулися за багатьма напрямами роботи.

Яких результатів уже вдалося досягнути?

Передусім — ми випхали з відомства практику олігархічного, кулуарного розподілу надр. Хто і коли отримає спеціальний дозвіл на видобуток нафти чи залізної руди, чітко та прозоро вирішує спеціальна комісія, куди входить багато ніяк не пов'язаних між собою людей з різних відомств.

Така робота — без нашіптувань і телефонних дзвінків перед засіданнями та голосуваннями — повністю відповідає світовій практиці прозорості. Це наш здобуток в результаті проведення реформ.

Ми повинні вберегти цей результат. Якщо втратимо здорову атмосферу в комісії з питань користування надрами, то модні концепції не матимуть жодного значення.

Що дала Україні якісна робота комісії з питань надрокористування? Дуже багато. У 2017-2018 роках потужні вітчизняні компанії продовжують дію спеціальних дозволів на користування надрами. Частина компаній була наближена до влади.

Перед Держгеонадрами та комісією з питань надрокористування стоїть складне та відповідальне завдання: вказати надрокористувачам, які роками були над законом, на те, що їх дружба з політиками, партіями та олігархами і на день не прискорить формальні процедури та ніяк не вплине на результати голосування.

Держгеонадрам вдалося поламати схему, коли можна прийти з якимись недолугими папірцями замість точних розрахунків, відчинити двері ногою та все вирішити парою телефонних дзвінків.

Звичайно, наша принциповість викликає обурення, псуючи команді нерви і забираючи у неї життєві сили. Викриття службовцями Держгеонадр порушень у документах, коли підприємства неправильно вказують координати родовищ або ховають надмірно видобуті об'єми, щоразу призводять до скандалів.

Мітинги та інші спроби тиску на відомство трапляються нерідко, але ми все одно повертаємо документи з неточними даними та змушуємо компанії доплатити в державний бюджет сотні мільйонів гривень — чесно поділитися з народом України прибутками від видобутку народних надр.

Іншим аспектом реформування є курс відомства на найкращі світові практики адміністрування та регулювання галузі. У співпраці з іноземними фахівцями ми реалізуємо десятки проектів із запозичення передових технологій.

Триває переведення паперових геологічних даних у цифровий формат, розширюється безкоштовне надання геологічної інформації інвесторам, екологам, журналістам, будівельникам, представникам громадськості. Це потрібно для того, щоб компанії, фахівці та прості громадяни краще розуміли стан справ у цій сфері.

Зміни у галузі підтримали геологи з країн Євросоюзу під час з'їзду Асоціації геологічних служб Європи, який відбувся у Києві на початку лютого 2018 року.

Відзначу також високу продуктивність процесів у роботі служби. Так, у 2018 році заплановано провести додаткове геологічне вивчення площ на 1 100 кв км, підготувати геофізичні основи на 400 кв км, видати державну геологічну карту, приростити запаси і ресурси урану, підготувати перспективні нафтогазові об'єкти.

Також плануємо забезпечити прогнозні ресурси на перспективних нафтогазових об'єктах, приростити 5 млн тонн запасів і ресурсів вугілля, 150 тис куб м запасів підземних питних вод, запаси титану.

Усі ці здобутки ми, українське громадянське суспільство, мусимо зберегти. Не повинні знову настати часи, коли спеціальні дозволи на надра надаються після поїздки в Монте-Карло або на віллу якогось політика. Остаточно перемогти тьму вчорашньої мафіозної економіки — в наших силах.






УКР | РУС
Головна | Новини | Публікації | Колонки
©2006-2015 "Економічна правда"